Månedsmagasinet på Costa del Sol

Del

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Den Norske Skolen Malaga er opptatt av elevenes tekniske kompetanse, og har solid ekspertise internt blant lærerne til å tilby undervisning innen teknologi og programmering. Tidligere i år har programmering av dataspill (koding) stått på timeplanen. Med iPad som daglig arbeidsverktøy for alle elever og en IT avdeling som holder staben oppdatert på den stadige strømmen av nyutviklede muligheter, tilbyr skolen spennende og moderne undervisning, også innen teknologi.

Vi lærer om roboter

Robotprogrammering er en av flere årlige aktiviteter ved Den Norske Skolen, Malaga. Her benytter ungdomstrinnet seg av en læringsleverandør (Stemxion) som drives av teknoligientusiaster og ingeniører. Firmaet reiser rundt til skolene i Malaga og tilbyr innføring i programmering. I år stilte de opp med flunkende nye og topp moderne byggesett som elevene kunne utforske.
 

norske skole2

Siden skolen ønsker å tilby programmering også i barnetrinnene, og innehar kompetanse internt, kan det hende vi velger å investere i egne teknologi-sett. Enn så lenge benytter vi oss av eksterne leverandører som har utstyret tilgjengelig.

Montering og programmering

I første undervisningsøkt fikk elevene utdelt et robot-kit med alle de nødvendige delene. I grupper på to og to (læringspartnere) fikk elevene bygge robotene sine selv, før selve programmeringen kunne starte. Steg for steg ble elevene ledet igjennom byggeprossessen.
Dag to, startet selve programmeringen. Ved hjelp av et program installert på Stemxions elev-PCer, er det mulig å programmere robotene, som er et slags kjøretøy, til å reagere på lys, lyd og bevegelse. Forskjellige sensorer monteres og fanger opp signaler fra omgivelsene. Om det er lyst eller mørkt, registreres for eksempel gjennom et solcellepanel. En mikrofon registrerer lyd, og en ultralydsensor merker om robotene beveger seg mot en eventuell hindring. Det går også an å montere et lyspanel i front som kan gjengi bokstaver og tegninger.
Skårer mål
Som en morsom avslutning på prosjektet, rullet foredragsholderen ut en fotballbane med 3d-printede mål. -Skolen har også 3d-printer og kan gjøre dette sammen med elevene, forteller Idun (Klasselærer) entusiastisk. Før kampen kunne starte måtte elevene gjennomføre en siste programmeringsøkt, som gav robotene evne til å motta signaler fra en ekstern fjernkontroll.
 
norske skole3
Det tar tok litt tid å få kontroll på robotene, og det ble et vittig kaos på matta. De av elevene som mestret det fortest, kastet seg på oppgaven med å hjelpe de andre for å få flere spillere på banen.
 
I full konsentrasjon satt elevene bøyd over robotene sine og sjekket at hver eneste programmeringsinstruks virket perfekt. Selv om noen syntes det var litt utfordrende, var tilbakemeldingene etter økta udelt positiv. -Kanskje finnes en ingeniør-spire eller tre blant disse dedikerte elevene? En etter en kom de seg på banen og førte både ballen og prosjektet i mål.
Ledige skoleplasser
 
Skolen har utvidet sin kapasitet, og kan ta imot 140 elever for skoleåret 2017/2018. Har du spørsmål om hva som skal til for å melde inn elever på skolen vår?
Ta kontakt med kontoret på tlf. +34 952 57 73 80 eller pr. mail: post@dnsmalaga.com. Skolen har også en hjemmeside med masse nyttig informasjon: www.dnsmalaga.com.
Av Nina C. Kaasin Simarud

Del

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Kanskje du også vil like

NORSKE

PLUSS+

SPAR 20%

00
Dager
00
Timer
00
Minutter
00
Seunder

Spar 20% på ditt første år med NorskePluss+

Bruk koden:

pluss2021

Søk på Det Norske Magasinet