Påmelding nyhetsmail

Spanias glemte del i Frankrike

Det ligger der som om noen hadde glemt å ta det med hjem; det er forlatt, helt alene, omgitt av Frankrike.

Spanias 504.782 km² begrenser seg ikke kun til størstedelen av Den Iberiske Halvøy og de to øy-gruppene Kanari-øyene og Balearene, samt enklavene Ceuta og Melilla i Nord-Afrika.
12,83 km² av landets territorium ligger 1,6 km nord for den spansk-franske grensen. Det ligger der som om noen hadde glemt å ta det med hjem; det er forlatt, helt alene, omgitt av Frankrike, nærmere beskrevet departementet Pyrénées-Orientales.
Det er byen Llívia, som ligger på et flatt stykke land i dalen Valle de la Cerdaña, omringet av Pyreneene. Det er 1.233 meter over havet og ved foten av fjellet Turó del Castell, som rager ytterligere 1.357 meter opp i landskapet.
Byen hører til under Girona-provinsen, og er således en del av Catalonia, og hovedspråket er katalansk.

Hvorfor det?

For å finne grunnen til at denne biten av Spania finnes i Frankrike, skal vi en tur tilbake til de territoriale forviklinger anno 1600-tallet.
Spania og Frankrike hadde i et kapitel av Trettiårskrigen kjempet mot hverandre i årene 1635 – 1659. Frankrike gikk inn i Trettiårskrigen etter at de spanske habsburgere seiret i det Nederlandske Opprør i 1620-årene. I 1640 begynte Frankrike å blande seg i spansk politikk og støttet opprøret i Catalonia, og Spania tok hevn ved å støtte Fronde-opprøret i Frankrike.
Ved Trettiårskrigens avslutning fikk Frankrike provinsene Alsace og Lorraine, hvilket betydde at de kunne avskjære Spanias adgang til Nederlandene, og det førte til åpen krig mellom Spania og Frankrike. Etter drøye ti år med kamper seiret Frankrike i en allianse med Storbritannia, og det førte så til Pyreneer-freden.
Da en fredstraktat skulle inngås i 1659, ble det fastslått at Spania skulle avgi 33 landsbyer til Frankrike. Man hadde regnet med Llívia, men oversett at byen hadde fått rettigheter som en egentlig by av den tysk-romerske keiser Karl 5., han som først var kong Carlos 1. av Spania. Byen ble derfor ikke inkludert i avtalen, men forble under spansk styre.
Egentlig er det mer enn byen Llívia, da kommunen inkluderer de to landsbyene Cereja og Gorguja.

En titt innom

Llívia har i dag omkring 1.600 innbyggere, som fortrinnsvis lever av landbruk og turisme, da det er en håndfull hoteller her, akkurat som mange spanjoler har ferieboliger her i fjellenes klare luft, de vakre omgivelsene, og med mange muligheter for f.eks. vandreturer.
Det er områdets største attraksjon.
Selve byen har en sjarmerende gammel bydel med denne særegne pyreneiske arkitektur og stemning.
Her finner man det som anses for å være Europas eldste apotek, Farmacia Esteve, som stammer fra middelalderen – det skal være grunnlagt i begynnelsen av 1500-tallet. I dag er apoteket innredet som et museum, Museo Municipal, som huser krukker og remedier fra apoteket. I nærheten står byens kirke, Esglesia de Mare de Déu dels Angels, et gotisk verk fra 1400-tallet, og det er omgitt av tre forsvarstårn fra middelalderen, samt også en slottsruin.
Vil man besøke kirken, må man først titte innom museet – her ligger nøkkelen.

Historisk glimt: Spanias Armada - på tokt for verdensherredømme og katolisisme

Året er 1588. En dag i august setter den spanske flåte eller armada ut fra Lisboa med kurs mot Englands kyst.
Ordren er gitt av kongen Felipe II, og det er ham som er årsaken til dette toktet, som er begynnelsen på slutten for Spanias verdens-dominans.

Hersker over halve verden

Felipe II er den eneste sønnen til den habsburgske keiser Karl V og Isabella av Portugal. Hans forfedre er de såkalte Johanne den Vanvittige og Felipe den Vakre, mens man blant hans oldeforeldre finner selveste Isabella I av Castilia og León, samt Ferdinand II av Aragonia og Navarra, altså de Katolske Monarker.
Anene er i orden, og de forplikter til storhet.
Selv er han allerede keiser, konge av Spania, Nederland og habsburgernes områder i Italia, samt av alle koloniene, inklusive Filippinene, som er oppkalt etter ham.
Å sikre en maktposisjon og å gjøre nye land-erobringer lykkes best ved å inngå mektige allianser via ekteskap. Vår Felipe her har ikke flaksen på sin side, og hans tre første hustruer dør ganske hurtig. Aller først gifter han seg med Maria Manuela av Portugal, deretter med Maria I av England, som også ble kalt Maria den Blodige, og med dette giftemålet oppnår han å dele regjeringsmakten i England. Den neste bruden er Elisabeth av Frankrike, mens den fjerde og lengst-levende er Anna av Østerrike.
Ellers går det ganske bra med ham. Han vinner i 1571 det store slaget ved Lepanto over de tyrkiske osmaner, hvorpå Spania sikrer seg herredømmet over størstedelen av Middelhavet, akkurat som han noen år senere underlegger seg Portugal.

En monark med en misjon

Han ser protestantismen som en trussel mot katolisismen, og hans store oppgave er å knuse denne nye trosretningen, og som et ledd i mot-reformasjonen å samle hele den kristne verden under den katolske kirken, ledet av Spania.
Oppe i England har man jo under Henrik VIII innført den anglikanske kirke, hvor den godeste monarken, uten innblanding fra Vatikanet, kan gifte seg så mange ganger han har lyst til. Denne løsrivelsen fra katolisismen ser man i Spania allerede på som en trussel, som må besvares.
Spanjolene er dessuten opprørte over engelskmennenes kapringer av spanske skip i Karibia, og at dronning Elizabeth I støtter hollendernes opprør mot spanjolenes overherredømme på de kanter. Felipe kan også være irritert over at Elizabeth på et tidspunkt takker nei til å gifte seg med ham. Det er dog engelskmennenes henrettelse av den katolske Mary Stuart av Skottland i 1587, som blir årsaken til et angrep.

Det store slaget

Under ledelse av Alonso Pérez de Gúzman, som er admiral og hertug av Medina Sidonia, seiler således 130 skip med drøye 30.000 mann om bord nordover. Innen da har engelskmennene, ledet av Francis Drake, fått nyss om det forestående toktet, og brenner ned 30 skip i Cádiz’ havn.
Planen er nå, at de omkring Flandern, som er en del av De Spanske Nederlandene, skal få følge av hertugen av Parma sine 30.000 menn, for deretter å krysse Den Engelske Kanal, gå i land i Essex, og derfra erobre London. Allerede i Flandern går det galt, da skipene ikke kan legge til, og de må da fortsette uten den planlagte forsterkningen.
Etter to måneder når de dog Den Engelske Kanal, men engelskmennene er godt forberedt. De beskriver senere den spanske flåten som ’den mektigste styrken de har sett på åpent hav’.
Men med mindre og mer manøvringsdyktige skip går de utenfor Gravelines (dagens Nord-Frankrike) til angrep på de større spanske skipene.
Slaget varer i flere dager, og av spanjolenes 130 skip senkes 50, mens de resterende seiler videre opp til Nordsjøen. Herfra forsøker de å vende hjem, men de velger en kurs nord om England og Skottland, og under en to uker lang storm blir mange av dem drevet mot kystene hvor de kantrer, mens andre forliser på åpent hav. Kun ca. 60 skip når hjem til Spania. Landets storhetstid som verdensmakt har dermed nådd et vendepunkt. Krigene fortsetter dog mellom katolikker og protestanter, som mener at seieren over spanjolene er et bevis på at de har Gud på deres side.

Hevntokt

Året etter det store slaget sender engelskmennene et hevntokt til Spania, med en egen ’Armada’ på 120 skip, under kommando av Francis Drake og John Norris. Men ved La Coruña og Lisboa lider de noenlunde samme skjebne, som Den Spanske Armada gjorde rundt De Britiske Øyer.

Armada på vårt språk

Armada kan oversettes til bevæpnet, og dermed er det fra den Spanske Armada, underforstått den bevæpnede flåten, at det norske og også en rekke andre språk har lånt synonymet for flåte.
Den Spanske Armada er også kalt den Store og Lykkelige Armada eller Grande y Felicísima Armada.

Verdens mest mystiske bok - Voynich-manuskriptet

I en tid hvor den tradisjonelle boken ofte bare står og samler støv på hyllen, og hvor bøker er blitt erstattet av e-bøker, sosiale media, tv og radio, så er det oppsiktsvekkende at et forlag satser på å trykke en ny utgave av en gammel bok – en meget gammel bok – som dessuten ikke kan leses.
Det handler om Voynich-manuskriptet.

Ukjent opprinnelse

Denne boken, som er oppkalt etter en av sine eiere gjennom tidene – bokforhandleren Wilfrid Voynich, som kjøpte den i 1912 - er et underlig verk. Forfatteren er fremdeles ukjent, men som med alt annet mystisk finnes der mange teorier, og en del av dem peker mot, at det er det selvutnevnte medium Edward Kelley, som står bak verket. Kelley syslet med det okkulte og med magi, og det sies at han skrev manuskriptet som en ren bløff en gang i løpet av den andre halvdelen av 1500-tallet. Andre mener, noe som virker mer sannsynlig, at boken ble skrevet under den italienske renessanse på et hemmelig språk eller i chifferskrift. Denne teorien underbygges av undersøkelser av pergamentpapiret som boken er skrevet på, som gjennom kullstoff-14 dateringer viser at den med 95 prosent sikkerhet er skrevet i årene mellom 1404-1438. Enda en teori går ut på at manuskriptets forfatter var den fransiskanske Roger Bacon, som levde på 1200-tallet, idet han er blitt navngitt som forfatter i et brev, som finnes inne i selve boken. Dette brevet, datert 1666, ble skrevet av Johannes Marcus Marci av Crown Land, rektor for Karls-universitetet i Praha, Jesuit Athanasius Kircher i Roma, og vitner om at Johannes Marcus Marci ba Jesuit om å dekryptere signaturen. Han skrev videre i brevet at manuskriptet en gang ble kjøpt av keiser Rudolf II i Bøhmen for 600 gulldukater, da han oppga Roger Bacon som forfatter av manuskriptet. Sannheten er enda uviss.

Edle eiere

Det er altså i aller høyeste grad et mystisk manuskript. Det har tilhørt de edleste herrer, slik som tidligere nevnte tysk-romerske keiser Rudolf II i Bøhmen, hvorpå den deretter havnet i hendene på Jacub av Tepenec, Georg Baresch, Athanasius Kircher, Jan Marek Marco. Deretter endte den opp hos Karls-universitetet, hvorpå de etterfølgende eierne var Pieter Jan Beckx, Wilfrid Voynich, Ethel Voynich, Anne Hill og Hans Peter Kraus. Sistnevnte donerte den til Yale University i Connecticut i 1969, da det ble hans tur til å takke for seg.

Forskning

Bokens mystiske opprinnelse, og det at skriften er ukjent, har tiltrukket mange nysgjerrige i flere hundre år. Manuskriptets ca. 234 sider (avhengig av hvordan man leser sidene, som kan brettes ut), ut av skjønnsmessig 272 sider – de øvrige sidene er enda ikke funnet – har blitt undersøkt ned til den minste detalj i et forsøk på å tyde teksten, eller å finne løsningen på kodeksen hvis det er en kryptering, og dermed besvare spørsmålet om dens opprinnelse. Men inntil videre er gåten fremdeles ubesvart. De som har gitt opp forklarer det med at boken er en bløff, og mange tror at det bare handler om oppdiktede tegn, som er nedskrevet av en middelaldrende svindler som ville imponere og tjene penger ved hjelp av sin ”magiske lege-bok”. At den antas å være en lege-bok, uansett om det er bløff eller ei, baseres på at nesten halvparten av boken inneholder tekst ved siden av illustrasjoner av både planter og urter, samt noe som ligner oppskrifter på medisin. Utover det ser det ut som om at det andre avsnittet dekker emner som biologi, astronomi, kosmos, og det finnes også illustrasjoner, som viser detaljer om hvordan en gruppe mennesker har forsvart seg selv fra toppen av en mur – interessant nok detaljer fra forsvaret, som i 1400-tallet utelukkende fantes i den nordlige delen av Italia.

Skriften

Det som nok primært har tiltrukket profesjonelle kryptografer fra både første og andre verdenskrig, samt professorer og legmenn, er teksten, som løper fra venstre til høyre samt ovenfra og ned. En del avsnitt består av ukjente ord skrevet med latinske bokstaver, men de fleste bokstaver i boken er helt ukjente. Innimellom ses det samme ordet gjentatt tre ganger i én setning, og det mangler helt ord med kun en eller to bokstaver. Det som gjør det ekstra vanskelig for den som ønsker å tyde teksten, og som støtter teorien om at det hele er en ren bløff, er at det synes å mangle struktur i teksten, slik som vi kjenner det. Til tross for dette har visse forskere hevdet at de har funnet likheter med en del asiatiske språk.

Utgitt av det spanske forlag

Den første eieren av boken er således ukjent, men på et tidspunkt er den blitt kjøpt av den romerske keiser, og derfra er den kommet den lange vei til Yale. Og nå har den også funnet veien til Siloe (www.siloe.es), et lite spansk forlag i Burgos, som også har et bok-museum, spesialisert på faksimiler av gamle skrifter. Forlaget har nemlig fått enerett på å lage 898 faksimile av denne – en av verdens mest mystiske bøker. Juan José García, forlagets sjef, har sagt: ”... den har en så kraftig aura av mystikk, at når du ser den for første gang, så fylles du med en følelse som vanskelig lar seg gjøre å beskrive.”

Det er fremdeles uvisst når de meget ettertraktede eksemplarene av Voynich-manuskriptet forventes offentliggjort, og det er ennå ikke angitt noen pris. Men med hensyn til at noen av forlagets verk, som er utstilt på museer, har gått for 10.000 euro, gjetter man på at prisen kan komme opp mot 8.000 euro. Forlaget har allerede mottatt flere henvendelser fra folk som ønsker å sikre seg et eksemplar av verdens mest mytiske bok.

Verdens mest mystiske bog Voynich manuskriptet2

Anita Delgado: Málagas indiske prinsesse

I 1890 ble en kommende prinsesse født i Málaga. Hennes navn var Ana María Delgado Briones, datter av cafébestyrer-paret D. Ángel Delgado de los Cobos og Dª Candelaria Briones. Hun fattet i tidlig alder interesse for det kreative miljøet, og inntok som ung tenåring flamenco-dansegulvene i Madrid. Hun gikk under kunstnernavnet Anita Delgado, og det var under en forestilling hun møtte sin prins, den indiske maharaja Jagatjit Singh.

Det var en gang en prinsesse, som ble født en kjølig dag i februar på Calle Peña i Málaga. Det var en av de dagene hvor solen sto høyt på den blå himmel, og den friske vinden fikk palmegrenene til å svaie kraftig. Våren var på vei, og dagene ble kun lysere fra nå av. Familien levde godt i denne syd-spanske byen. Foreldrene drev den lille café La Castaña, hvor Ana María og hennes søster fikk vekket deres kunstneriske interesse. Til caféen kom diktere, malere og dansere, og de to små pikene ble tiltrukket av det levende kunstmiljø. Barndomsårene gikk med til å oppleve og utforske caféens interessante liv. Pikenes lidenskap for kunst ble utviklet enda mer da de begynte å delta i dikt- og litteraturklasser, og gleden barna viste for det kulturelle gjorde at faren prioriterte undervisningen, til tross for den trange økonomiske situasjonen familien befant seg i. De harde levevilkår medførte at foreldrene til slutt besluttet seg for å søke lykken i Madrid, hvor de to små pikene således påbegynte deres ungdomsår.

Dansen begynte i Madrid

I den spanske hovedstad fant foreldrene arbeid, og pikene fortsatte deres studier, hvor de senere, på tross av farens motvilje, begynte som oppvarmingsdansere for de store flamenco-showene på konsertcaféen Central-Kursaal. På det tidspunktet var Anita 16 år, og snart ble de kjent som Las Hermanas Camelias (Camelias-søstrene). På Central-Kursaal sirkulerte mange av Madrids intellektuelle og kunstnere, som kom for å oppleve de spektakulære danse-showene.

Året var nå 1906, og Spanias konge, Alfonso Xlll, skulle giftes med den engelske prinsesse Victoria Eugenia, og mange fornemme personligheter fra hele verden var invitert – heriblant Jagatjit Singh, den indiske byen Kapurthalas maharaja, og Anitas kommende ektemann. Den unge piken og hennes søster danset flamenco for harde livet på Central-Kursaal, hvor flere av kongens adelige gjester søkte til om kvelden. Den indiske maharaja var blant publikummet, og da han så den unge malagueña ble han så betatt, at han ba om å få møte henne. Anita avslo dog Singhs tilnærmelser, og kort tid etterpå måtte han forlate Madrid i all hast, da det nygifte kongeparet ble utsatt for et bombeattentat og ingen kunne kjenne seg sikker. Den indiske maharaja reiste dog ikke langt vekk, nærmere bestemt til Frankrike, hvorfra han fortsatte sitt beileri mot Anita. Han sendte brev hvor han ba henne om å gifte seg med ham, men den unge piken var ikke interessert. Brevene fortsatte dog å komme, og etter et særlig poetisk et, av den type hvor maharajen uttrykte sin kjærlighet gjennom et dikt, reiste Anita endelig til Paris hvor det ble holdt en borgerlig vielse, innen ferden gikk mot India.

Spansk prinsesse i India

Eventyret om Anita Delgado fikk nå en ny begynnelse. Hun reiste med Jagatjit Singh til den indiske byen Kapurthala, hvor de ble gift på indisk manér den 28. januar 1908 – Anita var da 18 år gammel. Bryllupet gikk over i historien for sitt imponerende og ekstravagante arrangement, hvor bruden kom ridende på en elefant pyntet fra topp til tå med gull, de vakreste steiner og farger.

Anita Delgado levde flere år i India, hvor hun fødte sønnen Maharajkumar Ajit Singh, som hun lærte å snakke spansk. I 1914 reiste hennes mann til Europa for å tilslutte seg den engelske hær under Annen Verdenskrig, og Anita slo følge og ga viktige donasjoner til de engelsk-franske sykehusene. Deretter begynte flammen i ekteskapet å slukne, og Anita innledet et kort forhold med Maharajkumar Karamjit Singh, som var sønn af maharajaen og hans fjerde kone. Som en konsekvens av affæren ble Anita gravid, og når hennes mann fant ut af det, ble hun tvunget til å ta abort. Under prosedyren mistet hun mye blod, og hun ble bare en skygge av seg selv. Maharajaen skilte seg fra henne og forbød henne å noensinne vende tilbake til India, men ga henne dog en livslang pensjon, mot at hun lovet å ikke gifte seg igjen.

Reisen tilbake til Spania

Den indiske prinsessen forlot India og dro i første omgang til Paris, hvor hennes sønn var flyttet til. I begynnelsen levde hun en nomade-tilværelse hvor hun fordelte sin tid mellem Paris, Madrid og Málaga, inntil hun til slutt slo seg ned i den spanske hovedstaden. Hennes eks-mann døde i 1949, noe som gikk så sterkt inn på henne at hun deretter skrev boken Impresiones de mis viajes a las Indias (Inntrykk fra mine reiser til India), hvor hun uttrykte sine følelser for sitt tidligere liv og eks-mannen.
Sønnen hadde i mellomtiden utdannet seg på Cambridge University og Militær-akademiet, og møtt en libanesisk pike ved navn Zahra i løpet av et opphold i England. De innledet en romanse, hvorpå han deretter dro tilbake til India og etterlot Zahra gravid i England. Hun fødte en pike, Maha Akhtar, som kom til verden i Beirut og vokste opp uten å vite om sine indisk/spanske aner. Maha Akhtar fikk først i en alder av 42 år vite at hennes far var Ajit Singh og hennes farmor var Anita Delgado. Men til tross for at hennes spanske slektskap var ukjent lå flamenco-rytmene i hennes hjerte og årer, og da hun en dag dro til Andalusia var det som om hun var kommet hjem, har hun uttalt i et senere intervju. I dag er hun således en profesjonell flamenco-danser og journalist, men hun er også en del av eventyret om Málagas indiske prinsesse, Anita Delgado.

Filmfestivalen i Málaga – Antonio Banderas mottar sin æres-pris

Den 17-26. mars gikk den årlige filmfestivalen i Málaga av stabelen. "Festival de Málaga – cine en español" hadde 20-års jubileum i år, og festivalen har fra den spede begynnelse vokst og fått internasjonal erkjennelse nærmest som en slags "latinsk Oscar-versjon". I løpet av de 10 dagene festivalen varer blir det vist det en rekke filmer med spansk språk, og foruten filmer laget her i Spania, omfatter og inkluderer festivalen filmer fra hele den spansk-språklige verden. Det Norske Magasinets film-interesserte skribent Tom Halvorsen var selvsagt til stede under prisutdelingene på lørdag kveld, 25. mars.

Stemningen var magisk i Málaga og området rundt Teatro Cervantes på lørdag, da avslutnings-seremonien og prisutdelingen for spansk-språklig film i en rekke kategorier skulle finne sted. Selve området foran teateret var sperret av og dekket med den røde løper, hvor den ene filmstjernen etter den andre ankom i luksuriøse biler, til stor begeistring og jubel fra de mange tusen fremmøtte.

En av stjernene nok mange var møtt opp for å få et glimt av var Antonio Banderas, vår egen filmstjerne som er født i Málaga, og som var ankommet byen en tid i forveien. Antonio Banderas er uten tvil den spanske filmstjernen som har hatt størst suksess i Hollywood og internasjonalt, og han var her for å motta en vel fortjent ærespris, en såkalt "Biznaga de oro", for sin rolle som ambassadør for spansk film opp gjennom årene.

At Antonio Banderas er uhyre populær er udiskutabelt, og byens innbyggere er oppriktig stolt av at han er "en av dem". Han fremstår også som en veldig folkelig filmstjerne som er oppriktig glad i sine fans. Da han gikk den røde løper mot teaterets inngang tok han seg god tid til å hilse på så mange som mulig, og en rekke personer gikk glade hjem med en "selfie" på mobilen, tatt av selveste Mr Banderas himself! Det var fascinerende å se at han også tok seg spesielt godt av de aller yngste blant fansen, innimellom flere intervjuer med ulike TV-stasjoner. Hans vakre kjæreste Nicole Kimpel fra Nederland var også med, og det var tydelig for alle at paret er meget forelsket.

Programleder for prisutdelingen var ingen ringere enn den kjente sangerinnen Diana Navarro, også hun fra Málaga. Strålende vakker i en fantastisk kjole var hun det perfekte valg, og hun snakket med en innlevelse og lidenskap som ikke mange kan gjøre etter henne, spesielt da hun med tale, sang og film introduserte nettopp Antonio Banderas. En nydelig fremføring, som fikk mangt et øye til å felle en tåre.

Æresprisen til Antonio Banderas var en perfekt avslutning på en perfekt gjennomført galla-kveld i Teatro Cervantes, og han tok seg tid til å både le og spøke, samtidig som hans tale ikke mistet sin seriøsitet. Ja, han danset sågar flamenco på scenen også, kanskje for å demonstrere at han var i god form? Han kunne nemlig avsløre at han hadde hatt et hjerte-infarkt i slutten av januar, og det har versert en del rykter om den episoden.

Film-festivalen er nå over, men med mindre Antonio Banderas allerede har reist tilbake til Surrey i England hvor han nå er bosatt, så skal du ikke se bort i fra at du kan dumpe borti ham her på Costa del Sol. I sin neste filmrolle har han hovedrollen i filmen om en annen berømt mann fra Málaga, nemlig selveste Picasso, så om ikke annet er han nok snart tilbake på disse trakter.

Forbrukslån i Norge – en mulighet fra Spania?

Det korte svaret er JA, og det nye nettstedet norskkreditt.no gjør søknadsprosessen meget enkel for ...

Sponset innhold

Spanias glemte del i Frankrike

Det ligger der som om noen hadde glemt å ta det med hjem; det er forlatt, helt alene, omgitt av Fran...

Kultur

Årets morsomste familiedag er tilbake ved Den Norske Skolen, Malaga!

En nydelig lørdag i april møtte sytti spillere opp til fotballturnering på skolen. Fordelt på ti mik...

Annet

Farlige hunder eller feile eiere? Spania synes å ha funnet svaret

Siden 20 august 2004 har en rekke hunderaser vært forbudt i Norge, nedfelt i Forskrift om hunder, pa...

Tema & Profiler

Utflukter & Reiser

El Camino de San Olav Veien – og målet

I sarkofagen foran meg ligger levningene etter den fagre, lyshårende og ikke minst modige kvinnen jeg er blitt så godt kjent med etter å ha lest Mia Søreides fantastiske bok; Prinsesse Kristina av Tunsberg, prinsessen som ble født i 1234, og som i en alder av 24 år ble giftet bort til en spansk prin...

Utflukter & Reiser

Ruta de la Sierra – en herlig vandretur gjennom st…

La Ruta de la Sierra ligger mellom landsbyene Riogordo og Alfarnatejo, og den går gjennom et bølgende grønt landskap som domineres av den enorme klippen Tajo de Gomer. Dessuten går stien forbi den kjente Cortijo de Auta, og langsetter noen herlige vannløp. Ja, her får man spansk natur for alle penge...

Utflukter & Reiser

Fem kule steder i Barcelona

Barcelona er med sine 1,6 millioner innbyggere Spanias nest største by, målt etter innbyggertall. Den pulserende storbyen er hovedstad i regionen Catalonia. Barcelona er i dag anerkjent som en global by for sin kulturelle, økonomiske, kommersielle, og ikke minst turistmessige betydning. Hvert år rei...

Utflukter & Reiser

Sport

Peña Oso Polar er blitt offisiell norsk supporter-klubb for …

Den norske supporter-klubben til Malaga CF er nå blitt offisielt godkjent og registrert ma...

Sport

Dagen da Málaga CF sensasjonelt slo FC Barcelona på Estadio …

Gledelige Gjensyn Da Danmarks største fotballspiller gjennom tidene, Allan Simonsen, mø...

Sport

Norske idrettslag har fått øynene opp for Costa del Sol

Flere og flere norske idrettslag legger den årlige trenings-leiren til Costa del Sol, og d...

Sport

Annet

Årets morsomste familiedag er tilbake ved Den Norske Skolen…

En nydelig lørdag i april møtte sytti spillere opp til fotballturnering på skolen. Fordelt på ti miksede lag kjempet de med alt de hadde (eller manglet) av fotballtalent, kondis og lagånd. Mammaer, pa...

Annet

Los Vikingos på Calanova

Los Vikingos, golfklubben for nordmenn som bor på Costa del Sol i vinterhalvåret, avsluttet sesongen på Calanova lørdag den 22 april. Vi spilte lagkonkurranse, best ball, med to spillere på hvert lag ...

Golf

Skikk og bruk – eller annerledes oppdragelse?

Forleden dag leste jeg en artikkel på internett, som tok for seg hvordan spanjoler oppfører seg - og da sett med skandinaviske øyne; helt annerledes enn oss. Forfatteren av denne artikkelen ramset op...

Annet

Tema & Profiler

Farlige hunder eller feile eiere? Spania synes å ha funnet s…