De brede stendene på den sørspanske kysten er berømte og beryktet for de vakre kvinnene som gjerne lufter brystene under solen. Denne toppløse badestilen har blitt normen i stedet for unntaket for mange spanske señoritas. En del av forklaringen på toppløstrenden finnes i klimaet, men det gjemmer seg også en unik historie bak de manglende bikinitoppene. For det sies å være på disse solfulle strendene at de bare brystene så dagens lys for første gang. Nærmere bestemt: Torremolinos.
Et ungt par ligger usjenert på en bred strand i skyggen av et palmetre. En sirlig snurrebart pryder mannens overleppe, og et hvitt tørkle er bundet rundt det mørke håret på kvinnen ved hans side. Året er 1930, og Salvador Dalí har bragt sin muse og livspartner, den russiske Elena Ivanovna Diakonova, senere Gala Eluard Dalí, med til den spanske sørkysten.
De fleste kjenner den surrealistiske maleren, men det er nok de færreste som vet at hans Gala var pioner når det gjelder toppløs soling.
Kroppen som modell
Kroppens utseende, form og størrelse har gjennom tiden vært senter for både fascinasjon og avsky. Utallige kroppsformer har satt sitt spor i historien og etterlatt et avtrykk i datidens trend og liv – og brystene er en viktig del av denne fortellingen. I 1960- og 70-årene ble de satt fri og BHene ble brent, i 1980-årene vakte Madonnas spisse ‘brystholdere’ oppsikt og i 1990-årene het det “the bigger the better”, mens Wonderbras push-up-BHer ga ordet utringning en ny betydning. I dag er brystene stadig et populært samtaleemne, og amming på caféer har blitt vanlig – i hvert fall i Skandinavia. På spanske strender løfter nå de færreste øyenbrynene hvis en bikinitopp løsnes, for her eksisterer en avslappethet rundt nakne bryster som kanskje henger sammen med at det var her de første gang så dagens lys.
Spesielt fire karismatiske kvinner har hatt innflytelse på at de kvinnelige attributter i dag kan oppleves i naturlig utgave på de fleste stender i Sør-Spania.
Gala Eluard Dalí:
Salvador Dalís muse og senere kone var den første kvinnen som etter sigende slapp brystene fri. På en reise med sin tidligere mann til Cadaqués (Gerona) i 1929 møtte hun Dalí, som hun forelsket seg i. De innledet et stormfullt forhold, og våren 1930 giftet hun seg med sin surrealistiske kunstner. Og det var på deres bryllupsreise til Torremolinos at en sørspansk strand for første gang ble scenen for toppløs solbading. Det er i hvert fall her det for første gang ble foreviget med et fotografi av Gala Dalí liggende på standen uten overdel. Gala var en sterk og selvstendig kvinne, og i mange tilfeller fungerte hun som Dalís agent og eneste forbindelsesledd mellom geniets overutviklede fantasi og den virkelige verden. Dalí uttalte gjentatte ganger at hun var den eneste som kunne redde ham fra galskap og tidlig død.
Brigitte Bardot:
Drøye 27 år etter Gala for første gang satte bare bryster på dagsordenen, fikk en annen viljesterk kvinne blikkende til å vandre i sin retning. Den franske skuespilleren Brigitte Bardot besøkte Torremolinos i 1957 i forbindelse med innspilingen av Les Bijoutiers du clair de lune, hvor både hun og filmen vakte stor oppsikt på grunn av de mange nakenscenene som foregikk både på og utenfor lerretet. Mellom opptakene likte den vakre filmstjerne nemlig å nyte solen og havet som Gud hadde skapt henne. Filmen og den blonde skuespilleren satte kvinners seksuelle frigjørelse på dagsordenen, og på 1960-tallet ble hun et verdensomspennende symbol på kvinnenes kamp for likestilling. Bare bryster ble derfor forbundet med kvinnenes frihet og selvstendighet.
Elizabeth Taylor:
I 1986, da Elizabeth Taylor besøkte Marbella med sin tredje mann, var den toppløse strandmoten en økende trend – og den britisk-amerikanske skuespilleren med de fiolette øynene og det mørke håret spilte en vesentlig rolle i historien om den toppløse strandmoten. Hun var på besøk på den sørspanske kysten for å innvie Discoteca Régine i Marbella sammen med mannen sin. Før kveldens Grand Opening ble hun fotografert av en paparazzi-fotograf mens hun solte seg toppløs på Marbella Clubs terrasse. Fotografen hadde jaktet på sitt bytte det meste av dagen, og da han endelig fikk tatt det ønskede bilde, innledet han en ny jakt for å få et økonomisk utbytte av fangsten. Han tok kontakt med skuespilleren for å forhandle om en pris for ikke å publisere de intime bildene. Men den humoristiske og frisinnede Taylor avslo forhandlingene med begrunnelsen at hun var en stor tilhenger av kunst og hadde derfor ingen intensjoner om å stanse publiseringen.
Lady Di:
Like så frisinnet var likevel ikke det britiske kongehuset da Prinsesse Dianas kongelige juveler ble fanget av paparazzi-fotografen Diego Arrabals linse på Hotel Byblos de Mijas i 1994. Bildene skapte mye oppstyr på tross av at de aldri ble offentliggjort. De ble ellers kjøpt for 1,2 millioner euro av det spanske ukebladet ¡HOLA!, men Arrabals og resten av verden måtte vente forgjeves på publiseringen av de avslørende bildene. ¡HOLA! hadde nemlig sin egen dagsorden og gjorde etter sigende ikke annet enn å brenne negativene. De betraktet seg selv som det ledende kongelige ukebladet og håpet at tilintetgjørelsen av negativene ville gi dem eksklusive intervjuer med Lady Di for deres engelske søstermagasin HELLO!. Episoden skjedde før Dianas mest rebelske år som endte med hennes tragiske død i 1997.
Torremolinos, turisme og toleranse
De fire kvinnene er bare noen av de betydningsfulle personlighetene som står bak historien om de blottede brystene på Costa del Sol. Men det er ikke bare kvinnene som har hatt betydning for den toppløse trenden. Også stedet har hatt innflytelse på den halvnakne strandmoten.
Torremolinos er den yngste kommunen i Málaga-provinsen, men byen er den eldste hva angår turisme i Sør-Spania. Ryktene om områdets fantastiske strender og frie livsstil spredte seg gjennom 1930- og 40-årene, og på slutten av 50-tallet hadde byen utviklet seg til et foretrukket feriemål for mange store berømtheter. De mange internasjonale jetsett-gjestene og byens avslappede atmosfære gjorde stedet til et ettertraktet fristed under det ellers intolerante Franco-styret. Senere spredte turismen seg til flere byer rundt Torremolinos. Tilværelsen på den spanske sørlige kysten ble raskt forbundet med feststemning, luksus og frihet, og konseptet Costa del Sol ble født.
At mange kvinner på sør-spanske strender lar bikinitoppen falle, handler derfor om mer enn ‘bare’ bryster. Det er også et symbol på den friheten som er innbakt i kulturen og ikke minst et minne om de sterke kvinnene som mer eller mindre frivillig har vært med på å forme forståelsen av kvinnelighet, likestilling og sex verden over.
Centro Idea
Ctra. de Mijas km. 3.6
29650 Mijas-Málaga
Tlf.: 95 258 15 53
norrbom@norrbom.com
PUBLISERT AV:
D.L. MA-126-2001