En investering i VR-teknologi er i dag mye mer overkommelig enn for bare få år siden, og nettcasinoene begynner nå å se nærmere på mulighetene VR kan gi i deres bransje. Spørsmålet er om dagens kostnad er lav nok, og om tilbudet fra nettcasinoene er bra nok, til at det er verdt å investere.
Nettcasinoene som tilbyr VR i dag har enda ikke så mye å by på. I de få nettcasinoene som tilbyr VR, er det kun mulig å gå rundt i et rom – kalt lobby i spillbransjen – og spille på spilleautomater. Selv de mest kjente operatørene innen VR, SlotsMillion, har ingenting utover dette å tilby spillerne sine. Vi har ikke kommet så langt at ekspertsider som nyecasinonorge.org har egne avdelinger for anmeldelser av VR-casinoer eller VR-spilleautomater enda.
De store trendene for VR-spill og innhold i dag går på opplevelser som er sosiale eller personlige. Den enkle plattformen VRChat har vist at den relativt enkle grafikken ikke er et hinder for enorm suksess når det sosiale er bra. Og relanseringer av personlige enspiller-eventyr, som Skyrim og Fallout 4, i VR forteller oss det samme, bare med gode historier istedenfor sosial kreativitet.
Det er på disse områdene nettcasinoer som tilbyr VR kan utvikle opplevelsen. Casinobransjen har over hundre år med forskning på hvordan man skaper gode opplevelser bak seg. Bare se på psykologien som går inn i interiøret på et fysisk casino! Men så langt har vi kun skrapt i overflaten, og tilbudet som er her nå sier bare: «Nettcasino, men med VR-briller på hodet». Fra spillutviklerne selv ser det dermed lysere ut. NetEnt har blant annet planer om å lansere spilleautomaten Gonzo’s Quest som et eget VR-spill – i motsetning til å spille det på en flat skjerm i en VR-lobby.
Så hva er det nettcasinoene ser fram til å gjøre med VR-teknologi? Dette er noen av områdene utviklingen går på i dag:
Det sosiale – mer fokus på flerspiller-elementer.
Spillifisering – en spennende fordel nettcasinoene har i forhold til fysiske casinoer, som enda ikke har blitt utnyttet særlig bra.
Omgivelsene – det virtuelle standardcasinoet som tilbys i dag virker fantasiløst i forhold til hva som er mulig.
Flere typer behandling har allerede blitt utprøvd med VR-teknologi. For mange lidelser som kan behandles med eksponeringsterapi, gir VR en sikrere og mer kontrollerbar eksponering – spesielt for PTSD, der eksponeringsterapien kan innebære stimulering av traumer som krig eller vold. Kognitiv adferdsterapi, som brukes for behandling av spilleavhengighet, er et ganske nytt forskningsområde innen VR, men har allerede begynt å vise resultater.
En studie fra «Frontier in Psychiatry» fra 2017 viser blant annet at VR-casinoer kan stimulere patologisk spilleavhengige i like stor grad som en spillemaskin. Dette er et viktig element for kognitiv adferdsterapi, som i likhet med eksponeringsterapi utsetter pasienten for stimuli som kan frembringe lidelsen i behandlingen.
Dersom vi får nye VR-casinoer, kan det være at de kan bidra til å fange opp spilleavhengige raskere enn vanlige nettcasinoer gjør i dag. Ved å samarbeide med forskere innen kognitiv adferdsterapi, kan de bruke datasettene som beskriver adferden til problemspillere i VR-behandling og sammenligne disse med brukermønstrene til spillerne på VR-casinoet. Siden bruk av VR gir flere variabler og større datasett enn vanlig interface med mus og keyboard eller berøringsskjerm, vil det være mulig å forutse problematisk adferd mye mer effektivt.
Centro Idea
Ctra. de Mijas km. 3.6
29650 Mijas-Málaga
Tlf.: 95 258 15 53
norrbom@norrbom.com
PUBLISERT AV:
D.L. MA-126-2001