Månedsmagasinet på Costa del Sol
Norsk Forening april 2012

Har hatt et aktivt år, men nå stilner det. Mange har reist hjem, og de siste som ikke er fastboende, vil forlate kysten i nærmeste fremtid. Det betyr reduserte tilbud fremover.

Fra 27. april til 2. mai holder foreningen stengt i forbindelse med Internasjonale Dager. Fra 2. mai til 15. mai er det begrenset drift og åpent bare tirsdag og lørdag.
Foreningen holder sommerlukket fra 16. mai til og med 16. september.

Alpingruppen, Malegruppen og Boulegruppen har hatt sine avslutningsmarkeringer, men turgruppen går sin siste tur søndag 22. april og boulegruppen spiller mandag, onsdag og fredag så lenge folk møter opp.

Lunsj blir servert som vanlig:
Mandag – salt torsk med bacon
Tirsdag – kjøttkaker med kålstuing
Onsdag – stekt rosada
Torsdag – variert meny
Fredag – fiskesuppe
Lørdag – risgrøt eller spekesild

Det har i vår vært arrangert to turer i Norsk Forenings regi.
Begge med full oppslutning.

TO DAGER I CAZORLA.
Tidlig på morgenen 7. mars startet vi fra Feriaplassen den lange turen til Cazorla.
Vi kjørte forbi Granada, nordover mot Jaén, forbi Ubeda, og tok så av til Cazorla by som ligger i utkanten av det store naturområdet vi skulle besøke dagen etter.
Med hyggelige stopp underveis, kjente og kjære reisefeller, utmerket innkvartering og vær og temperatur langt bedre enn forventet, ble dagen riktig trivelig til tross for den lange veien.
Etter frokost neste dag, skulle vi på rundtur i naturparken. Vi ble fordelt på flere store firehjulstrekkere, og dyktige sjåfører skulle også guide. De som kunne noe spansk ble henstilt om å fordele seg på bilene, slik at de kunne fungere som tolker. Det fungerte i alle fall utmerket i vår bil.
Fire timer kjørte vi rundt i et vilt og vakkert landskap. Vi var så høyt som 1750 meter over havet. Vi fikk se ulike hjortedyr, fjellgeiter, gribber og ørner. Spesielt spennende var det å se ørnunger i redet og ørner som lå på egg. Fra den ene siden av en bred kløft kunne vi gjennom spesialkikkerter se ørnene i fjellveggen på motsatt side uten å forstyrre dem.
Annet som gjorde inntrykk var et stort område med furuskog som var invadert av misteltein. En planteparasitt som er veldig sjelden i Norge. Et annet sted så vi en ammonitt (fossil) i fjellet som var nesten en halv meter bred. Også et flott og sjeldent syn.
Etter rundturen var det lunsj og start på den lange veien hjem.
Nå kjørte vi om Baza og over Guadix mot Granada. Spennende landskaper, og hulebyen Guadix pirret nysgjerrigheten, så dit må det nok bli tur en annen gang!
Vi takker Brynhild Bendixen for en flott tur. Den stimulerte reiselysten, og nå håper vi på flere spennende turer i Spania.

TUR TIL DEN BOTANISKE HAVE OG CASABERMEJA.
Som sagt trenger en ikke reise langt for å oppleve noe spennende her i Spania.
Den 28. mars arrangerte Norsk Forening i samarbeid med Ruta Solar tur til den Botaniske Haven utenfor Málaga, og Casabermeja.
Den botaniske haven, som ikke ser særlig spennende ut fra veien, viste seg å være vel verd et besøk. En guide, som snakket et utmerket engelsk, viste oss rundt, vi fikk vite en masse om parken, dens opprinnelse, og om de ulike vekstene. Vi ville vel helst kalle den et arboret da det i hovedsak var trær. Blant annet var det 150 palmesorter. Det er imponerende når vi vet at ingen palmer, bortsett fra den lille viftepalmen som vi kjenner, formerer seg naturlig her i Spania.
Etterpå dro vi til Casabermeja der vi skulle spise lunsj og etterpå se den fredede kirkegården som nå er på UNESCOs verdensarvsliste. Så spesielt, så velstelt, så vakkert og så fredelig. Det er ikke stort mer enn en halvtimes kjøring fra Fuengirola. Ta turen! Den er vel verd det!

INTERNASJONALE DAGER I FUENGIROLA 28. APRIL – 1. MAI

Arbeidet med de internasjonale dagene er i full gang. I år blir den norske avdelingen i en ny casita. Den heter Los Boliches, er nr.2 og ligger på venstre side. Det hele foregår på Feriaplassen.
Mye kommer til å skje. Elever fra Den Norske Skolen vil underholde. Happy Skvett kommer fra Norge og spiller også i år. Det samme gjelder trubaduren Gøran.
Ellers vil jazzbandet Adventura spille to kvelder.
Det vil bli servert norsk mat, norsk øl og norske drinker alle dager.
Den norske avdelingen pleier å være populær, og det er vi sikre på at den blir i år også. Men vi trenger hjelp, så hvis du kan tenke deg å bidra med noen timer, så skriv deg på liste som henger i Norsk Forening, i Sjømannskirken og på Den Norske Skolen.

Alpingruppen på TABERNA del MAR
Alpingruppens vårfest ble i år holdt på Taberna del Mar. Vi i planleggingsgruppen var godt kjent på stedet, og hadde bestilt bord til ca.40 personer.
Alle stilte med godt humør. Det ble sunget kjente og hjemmelagede turviser, og det var taler og blomsteroverrekkelser til dem som har stilt opp litt ekstra, gått opp nye løyper, administrert og planlagt.
Første gang vi var på Taberna del Mar lå den lille restauranten vis a vis hotell Florída. Vi hadde hørt at der serverte de kystens beste lammelår.
Den gangen var det stappfullt i det lille lokalet, men som ved et mirakel ble det tryllet fram et bord til. Vi fikk nydelig mat, men best av alt var da verten tok mikrofonen og sang for gjestene.— Etter det har vi vært der mange ganger, og vi regner oss nærmest som stamgjester.
Restauranteieren heter Primitivo Herrera Tavera og er fra Salamanca. Hans filippinske kone heter Victoria Medalle Madrazo, og det er hun som trakterer keyboardet når ektemannen underholder gjestene med sang.
Primitivo har arbeidet i bransjen siden 1949 og har en lang karriere bak seg.
Han har undervist i hotellfag og vært chef i Iberia Catering Services. Erfaring har han fra flere land. Han har arbeidet i Sveits, Portugal, Italia og Frankrike.
På hotell Mansur i Casablanca var han head chef allerede i 1955.
De elleve siste årene har han drevet Taberna del Mar i Fuengirola, og for et år siden flyttet han rundt hjørnet for å få større lokaler. Det gjelder å stå på for det er jo bare tolv år siden han ble pensjonist!
På veggen i lokalet henger regaliet som viser at han har vært medlem av Chaine des Rotisseurs, et kvalitetsstempel for kokker som har utmerket seg.
Men selv om maten er utmerket, så er det også Primitivos sang som lokker gjester til stedet. Sangen har alltid vært en hobby, og selv om stemmen kanskje ikke er helt som før, så er det så aldeles utrolig sjarmerende. Og gjestene må gjerne synge med når han med glød synger Granada, Viva Epaña, O Sole Mio, Volare og andre kjente og kjære sanger.
Alpingruppen fikk en uforglemmelig kveld. Den gode stemningen smittet over på verten som sang bedre og lenger enn vi kan huske. Publikum applauderte, noen svingte seg i dansen og andre sang med. Det ble en kveld vi sent vil glemme.
Takk til Primitivo og Victoria og Taberna del Mar for en strålende aften.

Del

Kanskje du også vil like

© 2009-2019 Det Norske Magasinet – Norrbom Marketing.
Designed and developed by yummp.

Søk på Det Norske Magasinet

Planlagt vedlikeholdsarbeid: Lørdag 5. august 2023 fra kl. 08.00 vil det foretas oppdateringer på norskemagasinet.com. Vær oppmerksom på at nettsiden vil være utilgjengelig i perioden når det foretas oppdateringer. Det samme gjelder for NorskePLUSS mobilappen.