Månedsmagasinet på Costa del Sol
Ojén – sjarmerende landsby med tamme villdyr

Ojén - sjarmerende landsby med tamme villdyr

Ojén ligger rett bak Marbella. Selv om den er bare 10 km. unna, er det uendelig forskjell mellom de to byene. Ojén er opprinnelig, uspolert og formelig sprudler av idyll og ro. Byen var bebodd allerede av neandertalerne og det er ikke så rart – det finnes masse naturlige huler i fjellet som byen er bygget langs, så det var bare å flytte inn og nyte synet av Middelhavet noen kilometer unna. Også romerne var her, men byen fikk størst betydning under maurerne, som slo seg ned og bygget en moské. I dag er moskéen byens kirke og minareten et kirketårn. De 3700 innbyggerne lever nok mest av turisme og hva de kan få ut av det. I den siste tiden har det kommet et ekstra trekkplaster med hotellet La Posada del Angel (engelens herberge) midt i byen. Dessuten byr byen på en skikkelig ‘hit’: La Eco Reserva de Ojén rett utenfor byen, hvor man kan besøke et lite naturreservat fylt med områdets opprinnelige dyreliv som nå er tamme. Så, bli med på en utflukt til Ojén.

Ojén har stått på min ønskeliste helt siden vi flyttet til Spania for 30 år siden, så nå var det absolutt på tide å komme dit. For å besøke byen kjører man av motorveien ved kjøpesenteret La Cañada rett før Marbella og fortsetter noen få kilometer opp til avkjørselen mot Ojén. Man kjører videre inn mot sentrum i den store rundkjørselen over byen og parkerer på parkeringsplassen foran rådhuset. Vi gikk rett inn på rådhuset og spurte etter turistkontoret som ikke finnes, men vi fikk utlevert et bykart og det var alt vi behøvde etter å ha lest om byen på nettet. https://www.andalucia.com/province/malaga/ojen/home.htm

Vi ankommer ved 12-tiden, så det er for tidlig å sjekke inn på hotellet. Vi begir oss i stedet ut for å se byens største severdighet: de mange hulene man finner på Calle Cuevas som går ut fra byens torg. Først må vi opp på torget. Det går bratt oppover, men vi har latt bagasjen vår ligge i bilen, så det går greit. På torget – La Plaza de Andalucía – kan vi se byens kirke som opprinnelig var en moské. Inne i kirken kan man beundre taket som ser ut som det gjorde da maurerne bodde her. Deretter følger vi Calle Cuevas og ikke lenge etterpå støter vi på de første hulene som er helt åpne. Veien blir til en sti som snor seg oppover, og snart når vi hovedveien. Her går vi til høyre, for vi har blitt fortalt at de flotteste hulene finnes der. Her ser vi ganske riktig skilt til to skikkelige huler. De er åpne for adgang, så vi går inn for å ta en kikk. I en av dem er det flere rom, og man kan sitte ned og nyte den fine belysningen. Den andre hulen ligger ganske høyt oppe og er spesielt flott med fantastisk utsikt. Etter hulebesøkene går vi tilbake samme veien og ender nede på torget, hvor det finnes en berømt vannkilde fra 1905 og en annen flott fontene med masse kraner. Torvet er superhyggelig med barer og restauranter og masse folkeliv. Vi finner et bord og spiser en deilig lunsj midt i landsbylivet.

Efter måltidet finner vi hotellet La Posada del Angel som ligger på Calle Mesones 21, rundt hjørnet fra torvet. Vi fant hotellet på Booking, så vi vet ikke noe om det annet enn at det ser pent ut. Det viser seg at det åpnet for et par år siden, da et hollandsk par som kjøpte seks hus i sentrum for å omdanne dem til dette lille hotellet med 16 rom og 3 leiligheter. Bare ved å kikke på fasaden kan vi se at de har skapt noe unikt. De har tenkt på alle detaljer og har laget en veldig fin atmosfære av opprinnelighet kombinert med god smak. Siden dette er midt i oktober og Coronakrisen, er vi de eneste gjestene. Foran hotellet står det en dune-buggy, så vi blir svippet ned til parkeringsplassen for å hente bagasjen vår. Det er litt av en berg- og dalbanetur for gatene er bratte og den unge hollenderen ruser i vei, men det er bare morsomt.  Vi får et fint rom på øvreetasjen med privat terrasse, så vi er mer enn tilfredse.

Så skal vi ut og besøke La Eco Reserva de Ojén, som åpnet for et par år siden for å skape et beskyttet habitat til stedets naturlige dyreliv. Området er 82.000 hektar og ligger langs en fjellside ca. 3 km. fra byen. Man kjører ut på A-7103 i motsatt retning fra der vi kom. Etter km. 2 ser vi skiltet for La Reserva på venstre hånd og parkerer. Man kan bare besøke La Reserva på guidede turer, men det er absolutt verd pengene. På hverdager er det bare en tur om dagen som starter kl. 17.30. Det er litt sent, men sannsynligvis det beste tidspunktet å se dyrene. På helger er det to turer – en på formiddagen og en på ettermiddagen.

Kl. 17.20 ankommer guidene med Antonio i spissen. Et bord blir satt opp og vi må vise ID (Det koster 20 € å komme inn hvis man kan bevise at man bor i Andalucía, og 30 € hvis man er utenifra.). De tar temperaturen vår med måleren som man holder opp mot pannen og det går ganske kjapt. I dag er vi ca. 30 besøkende, hvorav en del er barn. Reservatet er veldig populært som er bra, for det får ingen offentlige tilskudd, men de ser ut til å klare seg med billettinntektene.

Vi blir lastet inn i to åpne jeeper og kjørt fem minutter opp i fjellet, hvor vi venter til sjåførene henter resten av gjestene. I mellomtiden kommer de første dyrene ruslende nokså fredelig for å se på oss. De har blitt ganske tamme av å omgås de mange besøkende, og de kommer helt bort til oss for å hilse på. De første som kommer, er en stor hjort og noen fjellgeiter av det berømte slaget cabra montés – arten som er endemisk for Spania og fredet i klasse AAA.

Sjefsguiden Antonio er litt av en ildsjel. Han er morsom, engasjert og veldig kunnskapsrik. Det er sikkert takket vœre han at stedet har kommet i gang, for hans begeistring er smittende. Han kjenner de fleste av dyrene ved navn og har sikkert døpt dem selv. Han tar oss med på en to- kilometer gåtur i terrenget og stopper opp hele tiden for å fortelle og forklare. Siden blir vi ‘eksaminert’ om hva vi vet om dyrene og trærne. Det er jo ikke all verden, men vi lærer mye og Antonio er blid hele tiden.

På et tidspunkt blir vi bedt om å rope: «Pepa!!!!», så det gjør vi. Vi aner jo ikke hvem denne Pepa er, men det viser seg å være et stort hunvillsvin. Om ikke lenge kommer hun løpende. Hun er svær – jeg vil tro hun veier rundt 100 kg. Villsvin er jo ganske aggressive, og det er Pepa også inniblant, men Antonio har god kontroll på henne og søsteren Lluvia. Det er også en han som heter Manolo.

Området er hjem til ca. 100 dyr, inkludert hjort (ciervos), fjellgeiter (cabra montés), villsauer (muflon), villsvin (jabalis), rever (zorros), kaniner (conejos) og kameleoner. Alle blir foret med brød av Antonio og hjelperne hans, så det er nok derfor de er så tamme. Brødet stammer fra lokale bakerier og er ikke fabrikklaget. Dyrene ser ut til å trives med denne kosten som selvsagt suppleres med hva de finner i naturen.

Det artige ved besøket er å komme så tett inn på dyrearter som man bare pleier å se når de løper vekk fra én. De møter oss tillitsfullt og vil gjerne ha kontakt. De liker at man rører ved dem og følger oss hele tiden. På en fjellstubb er det fotosesjon hvor alle i gruppen blir fotografert av Antonio. Deretter går ruten oppover- ikke for bratt. Her ser vi et stort bur, hvor kameleoner og kaniner bor sammen. Antonio tar ut en kameleon og viser oss hvordan den skifter farge. Jeg får lov til å holde den og da kameleoner alltid har fasinert meg, er det litt av en ære.

Nå nærmer klokken seg 20 og plutselig blir det mørkt. Vi må ta frem mobillyktene våre for å finne stien og så kommer jeepene og henter oss. Kl. 20.30 er besøket over.  Jeg anbefaler det helhjertet. Det er en annerledes og helt unik opplevelse. Ta med barn og barnebarn – de vil elske det. Man må bestille plass på forhånd: https://ecoreservaojen.com/

Tilbake i Ojén tar vi en matbit på en bar på plassen og tørner så inn på hotellet som har ekte dyner! Neste morgen kan vi nyte den helt eksepsjonelle frokosten som verten Alex har laget med hjemmelaget yoghurt, herlig fruktsalat, hjemmelaget syltetøy, ferskbakte croissanter og en ovnsbakt osteomelett som smelter i munnen.  Ja, jeg kan ikke prise La Posada del Angel nok, og til 115 € for et dobbeltrom med frokost må det sies a være et funn. Som alle verter vil Alex helst at man bestiller direkte på hotellets nettside (på 4 språk): https://www.laposadadelangel.net/  Bestill online, så får man 8 % rabatt.

Av Else Byskov

Del

Kanskje du også vil like

© 2009-2019 Det Norske Magasinet – Norrbom Marketing.
Designed and developed by yummp.

Søk på Det Norske Magasinet

Planlagt vedlikeholdsarbeid: Lørdag 5. august 2023 fra kl. 08.00 vil det foretas oppdateringer på norskemagasinet.com. Vær oppmerksom på at nettsiden vil være utilgjengelig i perioden når det foretas oppdateringer. Det samme gjelder for NorskePLUSS mobilappen.