Tre ord som vi av og til hører i denne delen av Spania, men hva betyr de egentlig?
Maurerne kom som kjent til Spania i 711 på sin søken etter paradiset. De inntok raskt nesten hele Spania og delte sin viten om alt muligt fra astronomi til arkitektur til kunnskap om vann og overrislingsanlegg med den lokale befolkningen.
I løpet av de nesten 800 årene maurerne var herrer i området, kom flere bølger av muslimer til Spania eller al-Andaluz, som de kalte landet. De var alle maurere, selvom noen var fra Omejjade-dynastiet, noen fra Almohada, osv.
De brakte fred seg imellom og respekt for de forskjellige befolkningsgruppene i vår del av Spania. Denne freden varte inntil det såkalte katolske kongeparet innledet den siste offensiven mot muslimene. Denne offensiven startet i begynnelsen av 1480-årene, og i løpet av de neste 10 årene inntok Isabel og Fernando med sin hær hele kongeriket Granada.
Den siste mauriske sultanen, Boabdil, forhandlet med katolikkene, og en av fredsbetingelsene var at muslimene skulle ha lov å bli boende og ha lov til å beholde sin tro. Det fører oss fram til det neste ordet:
Mudejar betyr de som fikk lov å bli. Derfra har det utviklet seg til å betegne den byggestilen som ble brukt på det tidspunktet da de de kristne inntok et område. Dvs. at det var de siste maurerne som arbeidet under kristent herredømme med å bygge om moskeer til kirker, klostre osv. Det var i løpet av den siste offensiven bruk for å bygge mange kirker for å oppfylle det katolske kongeparets drøm om å samle hele Spaniau under én tro og under én leder. Det enkleste var å bruke moskeene, og i mange landsbyer hengte man rett og slett kirkeklokkene opp i minaretene og gjorde mindre ombygninger i moskeen slik at den kunne fungere som kirke.
At mudejar betyr de som fikk lov til å bli, betyr også at Mudejar-stilen er forskjellig, avhengig av hvor man møter den. I Sevilla f.eks., er mudejar den stilen som ble tatt i bruk i den siste halvdelen av 1200-tallet. Det var på det tidspunktet da hvor Nasride-maurerne gjorde Alhambra til sitt hovedsete og palassene på Alhambra har mye av den samme formen for utsmykning med ”stuk” og masser av vakre detaljer som kongeslottet i Sevilla, selv om det er mudejar i Sevilla og muslimsk stil i Granada.
Utsikt mot Albaycín, den første delen av Granada som maurerne bygget omkring år 800.
Morsico er et annet ord man av og til støter på i forbindelse med overgangen til et katolsk Spania. Som nevnt var en av betingelsene for Boabdils overgivelse av makten til katolikkene, at muslimerne måtte ha lov til fortsatt å
dyrke sin tro. Imidlertid gikk det bare noen få tiår før denne regelen gled ut, og de tilbakeværende maurerne ble tvangsdøpt. Det var disse nykristne, som blev kalt morsicos.
Forøvrig var det på grunn av moriscosene at de fleste av domkirkene har koret i midten. Disse moriscos var nemlig ikke ansett for gode nok til å overvære hele messen eller gudstjenesten. Derfor m åtte stå nede bak koret og utelukkende høre hva som foregikk inntil de ble ansett for gode nok til å komme opp på siden av koret. Det er også derfra uttrykket » å høre messe» stammer – et uttrykk som fortsatt er i bruk i store deler av Andalucia.
En annen ting som stammer fra den gang, er de overdådige prosesjonenene som foregår overalt i området hver påske. Det var nemlig ansett for mer effektiv undervisning å vise Jesus´ lidelseshistorie enn barte å fortelle om den.
Centro Idea
Ctra. de Mijas km. 3.6
29650 Mijas-Málaga
Tlf.: 95 258 15 53
norrbom@norrbom.com
PUBLISERT AV:
D.L. MA-126-2001