Månedsmagasinet på Costa del Sol
NORSK FORENING er inne i sin travleste periode

Oktober og november er måneder vi gjerne flykter fra uvær og høstmørke i Norge. De som ikke tilbringer det meste av vinteren i Spania, kommer i alle fall på denne tiden for å få noen varme, solfylte uker før vinteren setter seg ordentlig der hjemme.

Mange finner veien til Norsk Forening. Middagene er populære, og vi beklager at vi tirsdager og onsdager må nøye oss med å servere smørbrød. Vi mangler kokker som kan påta seg å lage middag til 40-50 personer. All hjelp mottas med takk.

De faste aktivitetene har god oppslutning. Vi spiller boule kl 1100 mandag, onsdag og fredag på banen nær Norsk Forening. Det er som oftest plass for noen flere spillere, så du er velkommen til å prøve deg.

Alpingruppen starter fra Feriaplassen hver søndag kl 1100. Mange liker å komme en tur ut i marka, og turene passer for de fleste. Ta med matpakke og termos.
Malegruppen er i sving og kommer sammen tirsdag kl 1600 og torsdag kl 1100. Kikk innom i Calle Miguel de Unamuno 3. Gaten ligger tvers overfor Restaurante Lucía. Kanskje er det noe som passer for deg.
Skrivegruppen «Skriverne på Solkysten» tar også imot nye medlemmer. Henvend deg i Norsk Forening for nærmere opplysninger.

Hver onsdag aften kl 1900 er det quiz i Foreningens lokaler. Og det er tombola hver tirsdag kl 1700.
Denne høsten vil det bli startet et spanskkurs i Foreningens lokaler. Dette er noe vi har savnet helt siden Berit Magnusson sluttet. Nå er det Arne Bjørndal og Lasse Mejlænder Finstad som gir oss anledning til å lære litt enkel spansk uten for mye grammatikk. Læreboken «Snakk spansk» kan kjøpes i Norsk Forening for 20 €. Kurset går over 32 skoletimer. Det koster 150 € inkludert læreboken. Liste for påmelding, med nærmere opplysninger, henger i Foreningens lokaler. Oppstart 15. november.
Den 6. oktober hadde Foreningen sitt første medlemsmøte denne høsten. Nærmere 50 personer var tilstede. Styrets president Leif Halvorsrød fortalte kort fra driften, om Foreningens økonomi og om nyanskaffelser. Det er montert en skillevegg i toldoen, og det utvider rommet betraktelig. Det ble god plass til de femti fremmøtte. Det ble servert ost og skinke med øl eller rødvin. Innimellom presenterte skrivegruppen tekster fra sin produksjon. Møtet ble avsluttet med utlodning.
Bacalaoaften ble arrangert 4. november. Det var pubkveld 10. november.
Neste medlemsmøte blir torsdag 16. november kl 1800. Britt Helén Johansen kåserer fra spansk historie.
Fredag 24. og lørdag 25. november er det lutefiskaftener, og lørdag 9. desember pinnekjøttaften
Julaften arrangeres på tradisjonelt vis i Foreningen. President Leif Halvorsrød forestår arrangementet. Det skal være plass til rundt 40 gjester.

TOLEDOTUREN

Klokken åtte den 18. oktober var vi 27 personer som dro avsted på den planlagte tredagersturen til Toledo. Dagen startet med et forrykende tordenvær. Byen ble fullstendig mørklagt, og regnet øste ned. Bare i lynglimtene kunne vi se hvor vi satte foten.

Heldigvis var bussen på plass på Feriaplassen, slik at vi fikk reddet oss inn i det tørre da vi kom frem.

Etter den obligatoriske kaffepausen et sted på veien, stoppet vi i UBEDA. Byen kom på Verdensarvlisten i 2003; dette på grunn av dens mange renessansepalasser og et unikt bymiljø.

I Ubeda fortsatte det å styrtregne. Den lokale guiden tok oss med til de viktigste bygningene. Vi pakket oss inn i regntøy av ymse slag, men det var vanskelig å konsentrere seg samtidig som vi skulle passe oss for ikke å flyte bort i alt regnet.

Kirkene El Salvador og Santa Maria gjør inntrykk på oss som er vant med våre enkle reformerte kirker: Det er nesten uvirkelig, det fantastiske håndverket og de enorme verdiene i form av gull og kunstskatter. Gleden over å se hva mennesker har kunnet skape, blander seg med den ubehagelige vissheten om at alt ble røvet fra uskyldige indianere som ikke kunne beskytte seg mot den skrekkelige behandlingen conquistadorene utsatte dem for på sin jakt etter rikdom.

I VALDEPEÑAS stanset vi ved et vinmuseum. Vi som har vært i Spania noen år, har jo besøkt noen bodegaer og fått innføring i vinproduksjon før og nå. Men her var alt plassert i flotte moderne bygninger som i seg selv var verdt et besøk. Spesielt her var at vinen ble lagret på kjempestore leirkrukker. De var i seg selv en kunst å produsere. Det ble nevnt brennovner store som hus. Ellers så vi pittoreske kjerrer, druepresser og annen redskap.

Det er langt til TOLEDO, og vi var ikke fremme før klokken ni på kvelden. Da var det bare å finne hotellet og spise middag før vi gikk i seng. Heldigvis våknet vi neste dag til sol og varmt vær. Etter frokost var det omvisning i byen. Det historiske sentret ligger på en høyde omgitt av elven Tajo og høye bymurer. Også denne byen står på Unescos verdensarvliste. Det skyldes de flotte herskapshusene og de mange kunstskattene.

Toledo har en lang og interessant historie. Hit kom romerne, vestgoterne, maurerne, jøder og kristne. I middelalderen ble Toledo en smeltedigel av kristen, muslimsk og jødisk kultur, og den store katedralen ble bygget. Toledo har en viktig og spennende historie. Alle som er interessert i spansk historie, burde sette seg inn i den.

For meg ble høydepunktene besøket i Santa Maria la Blanca og et gjensyn med El Greco. Santa Maria la Blanca er den eldste av byens jødiske synagoger. Den ble bygget på 1000-tallet. I 1405 ble den gjort til kirke etter at jødene var fordrevet. Det interessante er at den er bygget som en moské i mudéjarstil, for jødene hadde ikke noen egen byggestil.

El Greco, som bodde og arbeidet i Toledo, representerer manierismen, en stilart som brøt med det klassiske renessansemaleri og dannet overgang til barokken. En spennende og viktig figur i kunsthistorisk sammenheng. Dette fikk vi illustrert i El Greco-museet, som noen av oss var så heldige å finne frem til.

Ellers var det deilig bare å rusle rundt i byens gater og kjenne at vi var på historisk grunn.

Neste dag startet hjemturen straks etter frokost. I ALMAGRO stoppet vi for å besøke Corral de Comedias, det eldste bevarte friluftsteater i landet, første gang beskrevet i 1628. Den lokale guiden, fint tolket av vår reiseleder, fortalte det gamle teatrets spennende historie. Det er første gang reisebyrået Ruta Solar besøker dette stedet, og det bør ikke bli den siste, for dette var et høydepunkt på turen. Det var alle enige om. Fortsatt spilles det på den gamle scenen hver lørdag kveld. Alltid for fulle hus. Og nå plasseres ikke publikum etter kjønn og sosial status, slik som i gamle dager. Dengang hadde heller ikke barn adgang.

Da det var feria i Jaén og vanskelig å komme inn i byen på det planlagte besøket, stoppet bussen i stedet på en høyde utenfor Granada, der vi kunne nyte utsikten over byen i ettermiddagssol. Vi var hjemme henimot ni på kvelden. Da hadde vi busset over femti mil hver vei. En slitsom, men meget spennende og lærerik tur.

NESTE TUR går 22. november. Da drar vi til Estepona og Casares. Oppslag med opplysninger om turen finner du i Foreningens lokaler.

Velkommen til tur – og velkommen til Norsk Forening.
Inger Jakhelln
Av Inger Jakhelln

Del

Kanskje du også vil like

© 2009-2019 Det Norske Magasinet – Norrbom Marketing.
Designed and developed by yummp.

Søk på Det Norske Magasinet

Planlagt vedlikeholdsarbeid: Lørdag 5. august 2023 fra kl. 08.00 vil det foretas oppdateringer på norskemagasinet.com. Vær oppmerksom på at nettsiden vil være utilgjengelig i perioden når det foretas oppdateringer. Det samme gjelder for NorskePLUSS mobilappen.