Hvem var hun?
Var det virkelig hertuginnen av Alba som ble portrettert, først naken og så påkledt? Var det Goyas egen hustru, Josefa. Eller kanskje en mer eller mindre tilfeldig modell? Uansett, Goyas to bilder skapte oppstyr på det kongelige hoff og blant spansk adel. Helt nakne mennesker var på den tiden mangelvare innenfor klassiske spansk malerkunst.
Da jeg for noen år siden ble guidet gjennom Prado-museets samlinger i Madrid, stanset guiden foran de to maja-bildene og la ut om alle teoriene rundt ”maja´ene” og deres historie. Et særlig poeng gjorde hun av at den spanske dronningens elsker, statsminister Manuel Godoy, fikk tak i bildene i 1802. Han hengte de to maja-bildene opp på sitt eget soverom, men i en spesiell rammekonstruksjon. Den fungerte slik at han til vanlig hadde den nakne maja framme, men det var fort gjort å bytte om slik at den påkledte maja kunne plasseres foran den nakne, om det skulle bli behov for å bytte om på bildene.
Og så må vi ile til og si at maja slett ikke er et kvinnenavn, men skal bety modell eller eventuelt være et klengenavn på sigøynere i Andalucía.
Et mysterium
Francisco Goya malte de to maja-versjonene i perioden 1799 til 1802. Herman Lindqvist skriver i sin bok ”Historien om Spania” at Goya malte bildene mens han bodde hos hertuginnen av Alba:
”Hun var en enke i trettiårsalderen og han en syk og stokk døv femtiåring som hadde malt andre, påkledte portretter av hertuginnen.
Thomas Gustafsson hevder i sin bok ”Spanien” at Goya selv har gjort sitt for å skjule hvem som er avbildet på maleriene. For maja´ens ansikt stemmer ikke overens med resten av kroppen på den nakne versjonen. Det skal ifølge ekspertene være ganske lett å se. Og dette arbeidet kunne Goya ha gjort mye mer elegant, – om han hadde villet! Ryktene skal ha det til at Goya malte ansiktet i ettertid for å skjule modellens virkelige identitet. Trolig er det slik at kroppen tilhørte hertuginnen av Alba. Ansiktet derimot kan ha tilhørt Goyas hustru, Josefa.
Men hvorfor gjør Goya dette? Er det bare maleren som gjør narr av sitt publikum?
Ingen vet svaret. Det eneste som de fleste synes å være enige om er at maleriene var i hertuginnen av Albas eie fram til hennes død i 1802.
Maleriene konfiskert
Da Manuel Godoy ble tvunget til å gå av som regjeringssjef i 1808, ble de to maja-maleriene konfiskert og havnet senere i Prado-museets samlinger. Men spanjoler flest fikk ikke se Den nakne maja før etter Francisco Francos død i 1975. For under Franco hadde jo ikke engang menn lov til å vise fram sine nakne overkropper.
Men tilbake til Goyas malerier. I dag synes holdningen innenfor spansk kunstvitenskap å være at maja er en ukjent modell, trolig en sigøynerkvinne, og at hertuginnen av Alba likevel ikke hadde noe med maleriene å gjøre. Men er det riktig? Ingen vet svaret!
Av Arne Bjørndal