Månedsmagasinet på Costa del Sol
9 på gaten – oktober 2021

Endelig! Mange skandinaver har ventet i nesten to år på å komme ned til Spania og sitt kjære Costa del Sol igjen. Men ettersom det høstes i nord, og smittetallene her i sør har gått ned, hører man gradvis flere skandinaver i gatebildet på solkysten.

Spørsmål

Det Norske Magasinet har snakket med en håndfull av disse nylige ankomne. Noen er faste trekkfugler som vanligvis bor her halve året, mens andre har en feriebolig i Spania som de benytter i kortere ferier. Til felles har de at de ikke har vœrt her nede siden mars 2020, og nå er vi nysgjerrige på å høre hvordan det føles å komme ned til Sør-Spania igjen etter all den tiden, og hva de har savnet mest fra det vakre Andalucía.

1. Hvordan synes du det er å reise til Spania igjen etter såpass lang tid?
2. Hva savnet du mest ved Andalucía mens du var i Skandinavia?
3. Tror du at reiseplanene dine vil være annerledes i de neste par årene, og i så fall hvordan?
4. Hva var det aller første du gjorde etter å ha kommet ned hit?

Randi Andersen (60 år) Adjunkt

1. Helt fantastisk å være tilbake etter et helt år, trodde aldri det skulle ta så lang tid før vi kunne reise ned igjen.
  2. Det største savnet var gode venner og naboer sammen med selvfølgelig klima, god mat og drikke og kjekke opplevelser i Andalucía.
  3. Spania vil alltid ha førsteprioritet, og vi kommer til å gripe enhver mulighet vi får til å reise ned nå som vi har erfart hvor fort ting kan endre seg.
  4. Jeg åpnet alle dører og vinduer, deretter satte jeg meg på terrassen med et glass vin og bare nøt luften, synet av Middelhavet og gleden over endelig å være tilbake. Deretter ba vi gode venner på norske reker, noe jeg tror de som hadde vært koronafaste i Spania satte pris på. 😄

Eva og Ulf Hane (64 og 73 år) Pensjonister

1. Det føles veldig uvirkelig, og siden vi var tvungne til å kjøre bil hjem i 2020, måtte vi ta bilen tilbake også. Denne reisemåten føltes allikevel betydelig tryggere enn å fly i disse tider.
  2. Solen, gåturene, maten og det fine samholdet i Sjømannskirken, noe som var spesielt viktig under hjemmekarantenen på våren 2020.
  3. Akkurat nå føles det litt uhyggelig å tenke på å fly, men det går kanskje over. Ellers kommer vi allikevel til å tilbringe halve året i Spania i fremtiden. Faktum er at vi følte oss tryggere i Spania enn i Sverige under pandemiens innledning. Under lockdown hadde man i Spania tid for å kunne organisere trygg handling osv.
  4. Vi dro rett til Sjømannskirken med alle klœr og hatter som vi hadde med oss for å gi til Vintageshowet der 9. oktober. Vi passet også på å spise lunsj og hilse på alle venner der, både ansatte og besøkende.

Caroline Hansen (38) Kontorassistent

1. Helt, helt fantastisk. Dette har jeg gledet meg til i 2 år nå. Bestemte meg raskt for at så fort jeg ble fullvaksinert, og Spania åpnet opp for oss igjen, så var det «hasta la vista Norge, og hola Spania» Og jeg må bare få legge til at jeg føler meg så trygg her nede, alle er så flinke med munnbind, avstand og alt det som er anbefalt.
  2. Vi er jo så heldige og har en leilighet her i Elviria, men nå hadde vi ikke vært her siden oktober 2019, så det har selvsagt vært det aller største savnet. Leiligheten kjøpte vi ca 2 år før koronaen. Så vi har jo rukket å bli litt kjent i området, og funnet noen favorittsteder som vi også savnet og gledet oss til å gå innom igjen. Og det var så hyggelig å se at alt var som sist vi var her, og til og med de samme menneskene som jobbet der.
  3. Nei, jeg tror nok ikke det blir så annerledes, eller kanskje/forhåpentligvis reise litt mer, og ikke ta det så for gitt. Dette tror jeg har vært den turen jeg har gledet meg aller mest til på mine 38 år, faktisk.
  4. Torp har fått ganske behagelige reisetider med Ryanair nå, så vi landet i Malaga ved 16-tiden. Da var det rett hjem med bagasjen, bare trille den på innsiden av døren før vi kastet oss i bilen ned til Super Sol for å handle det viktigste, jeg elsker matbutikkene her, forresten, blir som en liten unge og bare går rundt og kikker i hyllene. Etter det gikk turen ned til Carlos y Paula for en etterlengtet Gambas Pil pil og et stort glass tinto de Verano.

Elisabeth Elvegård og Erik Karlsen – Selvstendig næringsdrivende innen eiendom

1. Det er fantastisk å få lov å reise til Spania igjen. Spania har vært savnet igjennom hele denne merkelige tiden. Vi gleder oss til å tilbringe tid her igjen!
  2. Vi har savnet å gå fine turer på strandpromenaden, spille golf, nyte klimaet og omgås våre gode venner her nede.
  3.  Ja, litt annerledes blir det nok. Vi ønsker å bruke mer tid her i fine Andalucía.
  4. Jeg (Elisabeth) hadde behandling hos Nana (Norrbom). Helt topp, så det kan jeg absolutt anbefale! Og Erik var innom hos Judith for frisørtime. Beste frisøren her på kysten!

Beate Winther (71) Forfatter

1. Vidunderlig. Mirakuløst. Hvilken lettelse! Da vi trådte over terskelen til egen bolig i Los Boliches etter 1,5 års ufrivillig Corona-fravær, opplevde vi den som ti ganger bedre enn vi husket. Samtidig har vi hatt det godt i disse atten månedene og satt pris på alt som er positivt ved Norge. Å vite at hjemlandet ligger der, klar til å ta imot oss igjen straks vi ønsker det, er et privilegium.
  2. Friheten til å velge bosted. Til å velge vekk den norske vinteren. Å nyte bare gater, livlig folkeliv og sol, sol, sol! Å bytte ut tett inneliv med friskt uteliv. Daglige vandreturer langs Middelhavet. Middager på egen terrasse. Plukke frisk basilikum og koriander i januar. Å oppleve Andalusisk natur, kultur og gastronomi.
  3. Vi er innstilt, som de aller fleste andre, på å ta ting som de kommer i tiden fremover. Mer kan jeg ikke si. Vi har lært å sette pris på øyeblikket og vanlige hverdager. Jeg tror vi alle er blitt mye mer mindfulle og takknemlige enn før. Så noe godt har kommet ut av krisen.
  4. Gikk på Dia og kjøpte en flaske god Rueda-hvitvin og en tortilla español for å feire ankomsten på egen solfylte patio. Makeløst.

Dagny Marie og Magne Stakvik (begge 74 år) pensjonister

1. Spennende, befriende og herlig etter en lang periode med ‘inaktivitet’ hjemme i Norge under pandemien. Kohorten med kjernefamilien har allikevel blitt godt ivaretatt.
  2. Det gode klimaet, den gode maten, de hyggelige menneskene og de flotte utfartene med bil/tog til nye spennende steder som Andalucia har så mange av.
  3. Vi vil fortsatt reise 2–3 mnd. på høsten og tilsvarende 2–3 mnd. på vinteren dersom helsa tillater dette. Så kan barn, barnebarn, oldebarn og øvrig familie benytte leiligheten på den varmeste årstiden.
  4. Sjekket leilighet, bil (takk til Daniel Lamenza som hadde fikset nytt batteri til bilen), nærområdet med de nye byggeplassene, innkjøp av god mat/drikke og kos på terrassen til langt på natt.

Yngvar Sofiedahl (84) Superpensjonist

1. En tilbakevending til livet. Vinterdelen. Slippe å gå i dvale. Altså få halve resten av mitt liv i gave.
  2. Andre norske keen-agers (spreke pensjonister) som heller ikke kunne overvintre i Spania på grunn av Covid-19. Ja, og golfspill, gin-tonic, cruise-turer, paella, sangria, fiskesuppe i Norsk Forening, boule, tyrefekting, svømming i Middelhavet, sol og varme …
  3. Ja, planene har egentlig vært klare i lang tid. Første året var planen en reise i verdensrommet, og året etter var det bestigning av Mount Everest. Men banken innvilget ikke min søknad om finansiering på de to millionene turene kostet. De mente at minstepensjonen ikke ga dem tilstrekkelig sikkerhet. Og om ikke det skulle være nok, så frarådet min lege på det sterkeste slike strabasiøse anstrengelser. For anstrengende for en utrenet åttifireåring, sa han. Så det blir nok heller et billig pensjonat på Solkysten. Men bra det også.
  4. Bestilte flybillett for neste år.

Ulrika Herlofsen (56), Seksjonssjef på Arkitektur og designhøgskolen i Oslo og Hans Herlofsen (61), Prosjektleder i Statnett

1. Vi har hatt litt reiseskam og følte først nå at det var ok å reise til Spania. Vi er fullvaksinerte og føler det trygt både å reise samt å være her nede. Vi har lengtet veldig ned hit, og tiden var inne nå for å komme ned til vårt Spania-paradis. Opplevelsen på flyplassen i Málaga var kun positiv, og med de riktige dokumentene kom vi oss raskt inn i landet.
  2. Det vi savnet mest ved Andalucia har vært det herlige klimaet, særlig høst og vinter. Vi er flittige brukere av naturen rundt området vi bor i, og har savnet turer både på strand og i fjellene. Vi har også savnet maten og de fantastiske råvarene du finner i butikkene her nede.
  3. Vi er jo fremdeles yrkesaktive, så vi har benyttet vårt sted i Costa Bella som en ‘vinterhytte’ frem til nå. Vi har reist ned mange langhelger, samt høst, jul og vinterferier. Vi kommer nok til å planlegge våre turer mer nøyaktig fremover og ta noe lengre, men færre opphold, slik at vi ikke flyr så ofte. Våre barn er også flittige brukere av huset, og de planlegger også færre, men lengre opphold.
  4. Det første vi gjorde da vi kom ned, var å gå en lang tur på vår fantastiske strand. Turen endte opp på favorittrestauranten, hvor vi spiste paella. Paellaen til restauranten Sergio y Maria har vi drømt om i flere uker før vi endelig kunne komme ned.

Knut og Berit Pedersen Pensjonister

1. Det var fint å få reise ned til leiligheten igjen i slutten av august. Vi reiste hjem den 9. mars i fjor og skulle tilbake til Spania etter 14 dager, men det ble halvannet år!
  2. Vi savnet det gode klimaet, de gode varme kveldene og det å treffe mange venner som vi har her nede.
  3. Vi håper at alt åpner igjen slik det var før. Da kommer vi til å reise slik vi gjorde før pandemien.
  4. Det første vi gjorde da vi kom ned var å rengjøre leiligheten og terrassene. Deretter tok vi en tur på strandpromenaden og var ute og spiste på restaurant på kvelden.

Del

Kanskje du også vil like

© 2009-2019 Det Norske Magasinet – Norrbom Marketing.
Designed and developed by yummp.

Søk på Det Norske Magasinet

Planlagt vedlikeholdsarbeid: Lørdag 5. august 2023 fra kl. 08.00 vil det foretas oppdateringer på norskemagasinet.com. Vær oppmerksom på at nettsiden vil være utilgjengelig i perioden når det foretas oppdateringer. Det samme gjelder for NorskePLUSS mobilappen.