Månedsmagasinet på Costa del Sol
Et høydepunkt i vestlig kunst

Et høydepunkt i vestlig kunst

Del

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Diego Velazquez Et høydepunkt i vestlig kunst
Se nøye på dette maleriet. Det er nemlig like gjennomanalysert og bejublet av ekspertene som Leonardo da Vincis ”Mona Lisa”(1503 – 1504). Men så er det da også én av Spanias aller største kunstnere, Diego Velázquez (1599 – 1560) som er mesteren bak.

 
”Las Meninas” – eller ”Hoffpikene” – blir sett på som et kompositorisk mesterverk, samtidig som det etterlater minst like mange spørsmål som svar. Maleriet regnes for Velázquez´ hovedverk og blir også vurdert som et kunstnerisk høydepunkt i europeisk barokk. På toppen kan vi legge til at mange mener maleriet er en av de mest fullendte og komplekse figurkomposisjonene i vestlig kultur gjennom alle tider! Ikke småtterier!
Vil du selv titte nærmere på det 3,18 x 2,76 meter store og berømte maleriet fra 1656, må du besøke Museo del Prado i Madrid.

Hoffmaleren Velázquez

Diego Velázquez kom fra en lavadelig familie i Sevilla, men han flyttet til Madrid for å bedre karrieremulighetene. Allerede som 24-åring ble han ansatt som hoffmaler hos kong Felipe IV og malte en rekke portretter av kongefamilien.
Velázquez regnes som en mester i å skape dybde og håndtere lysflatene. I Las Meninas skildres en hverdagslig scene fra kongens residens i Madrid. Sentralt i bildet er den fem år gamle prinsessen Margarita Teresa sammen med sine to hoffpiker. Men her finnes også to dverger, en hund, tjenere og ikke minst kunstneren selv bak sitt staffeli helt til venstre på maleriet.
Kanskje er det den lille prinsessen Velázquez maler, kanskje ikke. For i det som kan være et speil på bakveggen i det store rommet skimter vi kongen og dronningen. Om det er riktig, så står kongeparet omtrent der vi som betraktere av maleriet er. Kunsteksperter har pekt på at det faktisk betyr at det er vi som blir gjort til maleriets hovedpersoner for Velázquez.

Realisme

I motsetning til kunstnere før ham, var ikke Velázquez opptatt av å gjøre verden vakrere. Han ville ha realisme. Et eksempel er hans nådeløse skildring av Filips karakteristiske underbitt (”Habsburg-leppen”) som finnes på samtlige kongeportretter som maleren står bak.
Velázquez ble et forbilde for senere generasjoner av kunstnere, bl.a. Francisco Goya 150 år seinere og for franske realister. Det er også en jordnær virkelighetsforståelse som synes å motivere Velázquez til å framstille samfunnets laveste: tiggere, dverger og arbeidsfolk, med like stort malerisk overskudd som konger og geistlige, og som i Las Meninas også kan ses som en hierarkisk pyramide snudd opp-ned. Dyr og tjenere står foran, og har større plass i komposisjonen enn kongen og dronningen selv, skriver Wikipedia.
Kilder: Thomas Gustafsson: Spanien, Wikipedia, Store norske leksikon.
Av Arne Bjørndal

Del

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Kanskje du også vil like

Søk på Det Norske Magasinet