Månedsmagasinet på Costa del Sol
Spania – mer enn sol og strender

Ikke alle har fått med seg at Spania byr på fantastiske fjellområder og ikke bare nydelige strender. En  fjelltur er ikke særlig aktuelt de varmeste sommermånedene, men i 8-9 måneder av året kan en fjelltur anbefales.

Fra stranden ved Puerto Banús kan vi i bakgrunnen se mektige La Concha med sine 1.215 meter stige opp. En dag i september 2012 bestemte vi oss for å ta turen helt opp, vi hadde nemlig prøvd året før i desember, men måtte snu på grunn av dårlig vær.

Fem og en halv times tur
Vi kjørte med bil fra Marbella på A-355, og etter ca. 5 minutter passerer v i Ojén (den hvite by) på høyre side.  Vi fortsatte turen på A-355 noen minutter til og svingte av til venstre mot Hotel El Refugio de Juanar. Etter 6-7 minutter på en litt smal og svingetre vei endte vi opp på en parkeringsplass, for veien videre er stengt med bom. Herfra var det å ta beina fatt, etter turboken skal vi nå ha en 5,5 timers tur foran oss. Sekken var fylt opp med vann og mat, samt litt vindtøy i tilfelle vind på toppen.

Følg skiltene!
Etter et kort stykke på grusvei mellom oliventrær, kommer vi fram til der stien tok av til høyre fra grusveien opp mot La Concha (skiltet med pil). Turen fra grusveien gikk nå mellom oliventrær før den snodde seg videre inn i en tett skog og på samme tid begynte oppstigningen mot La Concha. Det var lett og fint og gå, men vi må følge med på skilter og merking da det var flere alternative turmuligheter i området.

Etter å ha gått en liten halvtime kom vi ut av skogen og fortsatte turen på en godt synlig sti. Nå kunne vi for første gang se La Concha langt foran oss, og resten av turen gikk slik at vi hele tiden kan nyte utsikten mot havet eller videre innover i fjellet. Vi var så heldig at vi også kunne nyte solen fra en nesten skyfri himmel hele veien. Underveis kom vi til områder som i turboken omtales som «luftig» for oss som er vant til å gå i norske fjell var vel det en smule overdrevet, men for noen kan det være  bra  å ha en hånd å holde i under passering av de «luftige» stedene.

Panoramautsikt
Mot slutten av turen mot selve fjelltoppen gikk  turen langs med en fjellrygg, hele tiden hadde vi en nydelig utsikt til alle kanter, men det var  lurt å kikke ned i blant da terrenget var steinete. Helt mot slutten var det også  litt vanskelig å se stien, men det var bare og orientere seg inn mot toppen ytterst på kanten.

Når vi endelig kom ut på La Concha etter ca. 2 timers tur så vi stort sett hele Solkysten fra Gibraltar i vest til Fuengirola i øst. Videre så vi  innover i landet hva Spania  har å by på av fjell og vidder.

Etter en kort pause og etter en fantastisk oppstigning til La Concha returnerte vi bilen, hele turen hadde tatt ca. 4,5 timer. Turen kan anbefales på det sterkeste, de aller fleste kan gå turen

Gode råd til turen

• Ta med rikelig med drikke i alle fall 2 liter pr. person
  • Solkrem
  • Ta med en tynn bukse da det i enkelte områder kan være litt buskvekster som stikker
  • Husk at det om høsten og vinteren kan blir veldig kaldt, selv om det er godt og varmt på stranden
  • Gode joggesko kan absolutt benyttes.
Av Stine og Roald

Del

Kanskje du også vil like

© 2009-2019 Det Norske Magasinet – Norrbom Marketing.
Designed and developed by yummp.

Søk på Det Norske Magasinet

Planlagt vedlikeholdsarbeid: Lørdag 5. august 2023 fra kl. 08.00 vil det foretas oppdateringer på norskemagasinet.com. Vær oppmerksom på at nettsiden vil være utilgjengelig i perioden når det foretas oppdateringer. Det samme gjelder for NorskePLUSS mobilappen.